Krantenkoppen

De verzamelde koppen

Als research voor de website van Klasse voor Leraren heb ik een onderzoekje gedaan naar online nieuwskoppen. Ik wilde voor mezelf eens in kaart brengen wat er zoal in de hoofdingen van artikels gestopt wordt. Welke knoppen, vermeldingen en andere toeters en bellen verschijnen daar?

Ik heb enigszins vanuit de losse pols (en daar schuilt een zwakheid in mijn methodiek) nationale en internationale nieuwssites gezocht, en dan telkens een screenshot genomen van de kop van een individueel artikel. Die heb ik verzameld in één pdf-document en dan een spreadsheet opgemaakt met een aantal parameters:

  • naam van de publicatie
  • land van origine
  • Facebookknop
  • Twitterknop
  • Andere social media of share-knoppen
  • Aantal reacties
  • Datum van publicatie
  • Tijdstip van publicatie
  • Auteur
  • Bronvermelding
  • Rubriek of andere context (tags, sectie)
  • Ondertitel (of bovenkop)
  • Al dan niet schreefloos lettertype

Het is interessant om te zien hoe verschillend artikelkoppen worden vormgegeven, eens je er begint op te letten. Ik heb me telkens beperkt tot de echte kop en de rest van de pagina buiten beschouwing gelaten. Soms was het zo dat er share-knoppen of de publicatiedatum in een aparte box in het artikel zelf stonden, maar dat is dus hier niet meegenomen. Het is wat kunstmatig, maar het leek me interessant om eens op die koppen te focussen.

Opmerkelijke vaststellingen

  • Alle Duitse nieuwssites hebben bovenkoppen bij de artikels. Dat zijn geen rubrieken, want ze zijn niet aanklikbaar en kunnen kennelijk telkens verschillen.
  • Vijf sites gebruiken ondertitels als duiding bij de kop. Allemaal Engelstalig, behalve NRC.Next.
  • Enkel Die Welt en The Telegraph hebben zowel ondertitel/bovenkop als aanklikbare rubrieken of andere context.
  • Wie geen Facebook-knop heeft, heeft quasi altijd ook geen Twitter-knop. Wired is de enige uitzondering, met enkel een Twitter-knop.
  • De grote meerderheid (77%) toont geen aantal reacties in de kop.
  • Alle Nederlandse sites, behalve NRC.Next, tonen geen social-media-knoppen, noch aantal reacties, in de titel.
  • Alle Amerikaanse sites vermelden een auteur bij artikels.
  • Vier sites hebben datum noch tijdstip van publicatie in de kop staan. Die hebben allemaal ook geen vermelding van reacties of Twitter, twee hebben een Facebook-knop.

Volgende stappen

Ik wil de lijst van sites uitbreiden of aanpassen zodat ‘ie meer representatief is. Misschien ook de volledige artikelpagina’s meer onder de loep nemen, in plaats van louter de koppen. Maar dat overzichtelijk houden zal niet simpel zijn.

Of het wat uitbreiden of duidelijker specifiëren en andere soorten sites onderzoeken: how-to-sites, online magazines, … Nu zitten er blogs en krantensites door elkaar onder het criterium ‘nieuws’, maar dat kan ook anders.

Eventueel ook het aantal parameters uitbreiden of aanpassen. Het is me terloops opgevallen hoeveel sites nog print- en e-mail-knoppen aanbieden. Ik vraag me af hoe vaak die gebruikt worden.

Downloads & links:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *