Infoavond ‘bent u nog mee?’

VCOV (een koepelvereniging van ouderraden) organiseert een info-avond over ‘veilig internetgebruik, digitale privacy en cyberpesten’:

briefvcov

In samenwerking met Norton. Dat lees je goed. Wat is het volgende? ‘Veilig naar school’, aangeboden door Volvo? ‘Gezonde voeding’ met de steun van Unilever? Van een organisatie als VCOV verwacht je toch meer dan het slijten van PR-spin als ‘info-avond’. Ik hou mijn hart vast voor de bangmakerij die ouders die avond te horen gaan krijgen. Alweer, want over de mogelijkheden en de kansen van internet voor kinderen krijgen ouders weinig of geen informatie.

Is het echt zo moeilijk om in te zien dat de remedie tegen cyberpesten niet is om Norton Security te installeren, maar wel om kinderen van jongs af aan te leren hoe ze met elkaar om moeten gaan, ook als dat via het internet of andere communicatietechnologie is? Is het misschien omdat volwassenen het ook niet weten en het vaak zelfs slechter doen dan kinderen? Scheldpartijen op sociale media, reaguurders en slecht ingestelde privacyvoorkeuren zijn immers allerminst het exclusieve domein van kinderen en jongeren. Projecteren ze misschien die angst voor het onbekende op kinderen? Het is maar een idee.

De morele paniek dicteert dat ‘het voorzorgsprincipe’ gehanteerd wordt. Veiligheid voor alles. En zo kweken we een digitale achterbankgeneratie, die niets anders kan dan braafjes en risicovrij binnen de voor hen uitgetekende lijntjes klikken en swipen. Een generatie die leert dat het internet ‘slecht’ is en ‘niet echt’. Dat er daar altijd foute mensen op de loer liggen en dat je er zomaar in je blootje op staat.

Mijn info-avond, voor kinderen uit de tweede graad basisonderwijs, zou er als volgt uitzien:

Getiteld “je kind met de auto naar school brengen is gevaarlijker dan het internet”

  • vijf minuten over veilig internetgebruik door (jonge) kinderen: sociale controle. Geen tablets of laptops op de eigen kamer. Zorg dat je op de hoogte bent van wat ze doen en toon interesse in waar ze mee bezig zijn. Sla niet te snel in paniek. Wat ze onder elkaar op de speelplaats vertellen, hoor je ook niet.
  • Hoe leg je online contact met kinderen die je kent (klasgenootjes, jeugdbeweging, etc.): e-mailadressen via vriendenboekje, accountnaam, etc. Altijd even aftoetsen met ouders.
  • Een eigen mailadres voor je kind: hoe pak je dat aan en welke opties zijn er.
  • Hoe laat je klasgenootjes met elkaar chatten/berichten uitwisselen. Demo van Hangouts, Skype, Slack, … met voor- en nadelen. Facebook en Twitter zou ik afraden. Focus vooral op verbinden binnen het bestaande kleine sociale netwerk van kinderen.
  • Wat doe je als kinderen elkaar onheus behandelen of uitschelden online? Laat ruzie geen cyberpesten worden, geef ruimte aan de eigen zoektocht. Geef aan dat er grenzen die je niet over mag en dat je de brokken moet leren lijmen.
  • Scratch als creatieve uitlaatklep en sociaal netwerk. Wat is het, wat kan je ermee, een paar voorbeelden en ideeën.
  • Minecraft als creatieve uitlaatklep en sociaal netwerk. In de marge ook vermelden dat computerspellen als GTA en Call of Duty écht wel niet voor jonge kinderen zijn. De leeftijdsvermeldingen (PEGI) zijn een heel goede indicatie.
  • Overlopen van een aantal indie-games en boeiende YouTube- en andere online-video-kanalen. Extra aandacht voor gedeelde interesses.
  • Overlopen van tablet-apps die de moeite zijn. Terloops meegeven dat je betalen best achter de pincode zet en daar duidelijke afspraken over maakt. En duiden dat een app met een duidelijke prijs transparanter is dan het freemium in-app-purchase model.
  • Afsluiter: ‘Als ze wat groter zijn’: basic info over digitale fotografie, stop-motion, bloggen, podcasten. Eerste smartphone, etc.
  • Q&A.

Aanvullend bij deze info-avond zou ik ook een infomiddag voor kinderen doen, gegeven door iets oudere kinderen met wat ondersteuning. Een soort workshop, op basis van interesses en evt. de dingen waar ze op school mee bezig zijn qua WO en muzische vorming.

3 reacties op “Infoavond ‘bent u nog mee?’”

  1. Geachte heer,

    ik ben de marketing manager van Norton voor de Benelux en vind het bijzonder spijtig dat u de informatieavond, zonder hem te volgen, bestempeld als een PR avond voor Norton. Want dat is het zeker niet. De avond staat zeker niet in het kader van onze producten en worden slechts waar relevant als mogelijkheid vermeld.
    Ik nodig u dan ook graag uit om samen zo en avond te volgen en deze dan ook nadien samen te bespreken, ook met de mensen van het VCOV, want we staan zeker open om andere accenten te leggen mocht dat nodig blijken.

    Met vriendelijke groeten, én ook zelf ouder van 2 kleine kinderen,
    Kay Clybouw

    • Als marketing manager van Norton bent u niet echt een objectieve bron, uiteraard. Bij een eerstvolgende gelegenheid zal ik weldegelijk deze info-avond bijwonen.
      Indien u zich afvraagt of ik a priori een probleem heb met info-avonden over dit thema die in nauwe inhoudelijke samenspraak met belanghebbende bedrijven worden georganiseerd, dan is mijn antwoord daarop: 'natuurlijk is dat een probleem'. Ik betwijfel geenszins dat u, en VCOV, graag wil dat ouders tevreden huiswaarts keren na zo'n info-avond en dat u dus open staat voor aanpassingen. U zal er alles aan doen om te vermijden dat de indruk gewekt wordt dat het om een marketingactie gaat.
      Maar ik ben niet naïef. Het staat u uiteraard vrij om info-avonden te organiseren, en het is op zich positief dat duidelijk vermeld wordt dat Norton deze info-avond mee organiseert. Ik heb dan ook minder problemen met uw marketingstrategie dan met de bereidwilligheid van VCOV om enerzijds hierin geen graten te zien en anderzijds de tevredenheid van ouders over deze info-avond als maatstaf te nemen voor de gepastheid en juistheid van de gebrachte informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *